Zdrowa i piękna skóra

Antyoksydanty – ich wpływ na skórę

Redakcja Dermatolog.pl, 16 maja 2017

Antyoksydanty – jak wpływają na skórę?

Antyoksydanty to związki organiczne odpowiedzialne za usuwanie z naszego organizmu nadmiaru wolnych rodników. Nie tylko spowalniają one procesy starzenia się organizmu, lecz także zapobiegają rozwojowi rozmaitych chorób.

Do antyoksydantów (przeciwutleniaczy) zalicza się między innymi witaminę A, C oraz E, składniki mineralne takie jak selen czy cynk oraz koenzym Q.

antyoksydanty

Działanie antyoksydantów

Za główne zadanie antyoksydantów uznaje się ochronę przed stresem oksydacyjnym, czyli takim stanem organizmu, w którym zachwiana zostaje równowaga między wytwarzaniem wolnych rodników, a ich zwalczaniem poprzez przeciwutleniacze.

Wolne rodniki przyczyniają się do uszkadzania błon komórkowych oraz DNA i białek, które wchodzą w skład enzymów. W przypadku niedoboru antyoksydantów stres oksydacyjny może powodować poważne choroby, jak np. udar mózgu, miażdżyca, cukrzyca, zwyrodnienie plamki żółtej, a nawet nowotwory. Przyczyniać może się również do niszczenia lipidów, które stanowią warstwę ochronną naskórka zapobiegającą utracie wody. W skórze właściwej dochodzi wówczas do zniszczenia elastyny i kolagenu, co powoduje utratę elastyczności oraz przyspiesza powstawania zmarszczek.

 

Antyoksydanty i ich źródła

  • Selen – znajdziemy go na przykład w roślinach strączkowych, czosnku, soczewicy, kukurydzy, grzybach czy orzechach brazylijskich. Wystarczy jedna sztuka tych ostatnich, by w pełni pokryć dzienne zapotrzebowanie na selen.
  • Witamina A – odnajdziemy ją w dyni, marchwi, tuńczyku, żółtku jajek, szpinaku, marchewce czy morelach.
  • Witamina C – stanowi ona składnik pomarańczy, czarnej porzeczki, truskawek, aceroli, kiwi, czerwonej papryki czy natki pietruszki. Przykładowo dwa owoce kiwi pokrywają nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, a owoc aceroli posiada 25 razy więcej witaminy C niż pomarańcze o tej samej wadze. Witamina C stanowi najważniejszy przeciwutleniacz dla naszego organizmu. Odgrywa także kluczową rolę w powstawaniu kolagenu.
  • Witamina E – znajdziemy ją w olejach roślinnych (na przykład słonecznikowym), orzechach i migdałach. Chroni ona komórki przed uszkodzeniem i zwalcza wodne rodniki. Wpływa korzystnie na utrzymanie skóry w dobrej kondycji oraz obniża ryzyko występowania chorób krążenia.
  • Polifenole – odnajdziemy je w zielonej i białej herbacie oraz czarnej porzeczce. Warto tradycyjną czarną herbatę zastąpić tymi zdrowszymi odpowiednikami.

 

Jak nie niszczyć antyoksydantów?

Antyoksydanty możemy przypadkowo „uszkodzić” na skutek nieprawidłowego przechowywania i przygotowywania posiłku. Warto zatem pamiętać o kilku prostych zasadach:

  • Oleje roślinne oraz orzechy kupować powinno się w niewielkich ilościach i przechowywać w chłodnym, ciemnym miejscu.
  • Herbatę zieloną zalewać należy wodą o temperaturze nie wyższej niż 60 stopni.
  • Warzywa i owoce bogate w witaminę C jeść powinno się na surowo lub ewentualnie lekko podgotowane.
  • Zamiast kupować soki, przygotowujmy je samodzielnie w domu i wypijajmy od razu. Jeżeli nie mamy na to czasu, kupujmy soki jednodniowe o bardzo krótkim czasie przechowywania.

 

Pamiętajmy, że to, co jemy wpływa na to, jak wyglądamy – w jakim stanie jest nasza skóra, włosy czy paznokcie.

Ponieważ nasz organizm nie jest w stanie magazynować dużych ilości antyoksydantów, zadbajmy, aby nie tylko regularnie stosować kremy w nie bogate, lecz także dostarczać je sobie każdego dnia wraz z posiłkami.

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Znajdź specjalistę