Dieta

Dieta na trądzik: co szkodzi, a co pomaga?

Redakcja Dermatolog.pl, 30 marca 2015

Odpowiednia dieta na trądzik

Trądzik to dolegliwość nie tylko nastolatków, ale także osób dorosłych. Nieestetyczne wypryski powstają na skutek rozwoju bakterii w zatkanych nadmiarem sebum porach. Jak potwierdzają liczne badania naukowe, istnieje zależność pomiędzy tym, co jemy, a pracą układu odpornościowego i hormonalnego, które są zaangażowane w patogenezę trądziku. Jak zatem powinna wyglądać odpowiednia dieta na trądzik?

dieta na trądzik

Dieta na trądzik – co z niej wykluczyć?

Plemiona żyjące z dala od cywilizacji nie cierpiały na trądzik do czasu, gdy dotarły do nich nasze nawyki żywieniowe. To jeden z argumentów potwierdzających fakt, że na kondycję skóry, olbrzymi wpływ ma żywność wysoko przetworzona – najczęściej spożywana w pośpiechu i bez właściwej refleksji nad posiłkiem. Dlatego dieta na trądzik powinna eliminować produkty o długim terminie ważności, fast food, słodzone i gazowane napoje, słone przekąski czy potrawy smażone na dużej ilości tłuszczu. Zrezygnujmy także z mleka krowiego (można je zastąpić mlekami roślinnymi) i ograniczmy spożycie nabiału, który wpływa na gospodarkę hormonalną, powodując nadaktywność gruczołów łojowych i rozwój zaskórników. Nie zaleca się spożywania czerwonego mięsa. Zamiast masła stosujmy margarynę, oliwę z oliwek i olej z orzechów makadamia. Sól oraz ostre przyprawy zastąpmy świeżymi ziołami, białe pieczywo – pełnoziarnistym, a makarony pszenne – ich wersją gryczaną. Co do spożywania czekolady, zdania naukowców są podzielone. Kilka kostek w tygodniu jej gorzkiej odmiany nie powinna nikomu zaszkodzić. Pewne jest natomiast to, że dla osób z trądzikiem niewskazane są pokarmy o wysokim indeksie glikemicznym (np. bułki, chipsy, płatki kukurydziane). Powodują one gwałtowny wzrost wydzielania insuliny, co wzmaga produkcję androgenów, które pobudzają wytwarzanie sebum. Do listy złych nawyków należy dodać spożywanie alkoholu i stosowanie innych używek. Przyczyniają się one do rozwoju wolnych rodników, które mają niekorzystny wpływ na skórę.

Pokarmy korzystnie wpływające na skórę trądzikową

Eliminacja żywności wysoko przetworzonej powinna iść w parze ze wzbogaceniem diety o produkty świeże, wysokiej jakości, niepoddane obróbce termicznej i pozbawione substancji chemicznych. Podobnie żywność o wysokim indeksie glikemicznym, zastępujmy posiłkami, które nie powodują skoku insulinowego. Mogą one opierać się o surowe warzywa, jajka czy ryby. Ponadto dieta na trądzik powinna być nasycona pokarmami bogatymi w witaminy A, E i z grupy B oraz cynk i błonnik.

  • Witaminę A znajdziemy w pomidorach, marchwi, papryce, brokułach, szpinaku, różnych odmianach sałaty, brzoskwiniach czy melonach. Odpowiedzialna jest ona za redukcję nadmiaru sebum.
  • Witaminę E możemy sobie dostarczyć spożywając ziarna słonecznika, oliwę z oliwek, oleje roślinne, szpinak i awokado. Produkty te są również bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne dla właściwej regeneracji naskórka. Witamina E ma właściwości przeciwzapalne, a ponadto chroni cerę przed negatywnym oddziaływaniem promieniowania słonecznego, zanieczyszczeniami środowiska i wolnymi rodnikami.
  • Źródłem witamin z grupy B może być drób, ziemniaki, rośliny strączkowe, orzechy, jaja, drożdże, pełnoziarniste pieczywo, kiełki i soja. Spożywając je, przyczyniamy się do łagodzenia schorzeń skórnych.
  • Cynk odnajdziemy w roślinach strączkowych, kaszach, pieczywie żytnim, jajkach, drobiu, rybach i owocach morza. Ten cenny mikroelement ułatwia gojenie się ran, łagodzi stany zapalne skóry i tym samym wpływa leczniczo na trądzik.
  • Natomiast błonnik dostarczymy sobie spożywając brązowy ryż, pełnoziarniste pieczywo, otręby, groch, soczewicę, kasze, szpinak, czosnek, awokado, groch, jabłka, gruszki czy żurawinę. Odpowiedzialny jest on za oczyszczanie naszego organizmu z toksyn, przez co zapobiega zmianom trądzikowym.

„Jesteśmy tym, co jemy”. Dlatego stan naszej cery stanowi w dużym stopniu odzwierciedlenie codziennego jadłospisu. Zbilansowana dieta na trądzik poprawi nie tylko kondycję naszej skóry, wyeliminuje wypryski, ale także zapewni nam dobre samopoczucie.

Przeczytaj też:  

Tabletki na trądzik –  TOP 6 najskuteczniejszych preparatów

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Znajdź specjalistę