Zdrowa i piękna skóra

Dieta na trądzik: co szkodzi, a co pomaga?

Redakcja Dermatolog.pl, 30 marca 2015

Odpowiednia dieta na trądzik

Trądzik to dolegliwość nie tylko nastolatków, ale także osób dorosłych. Nieestetyczne wypryski powstają na skutek rozwoju bakterii w zatkanych nadmiarem sebum porach. Jak potwierdzają liczne badania naukowe, istnieje zależność pomiędzy tym, co jemy, a pracą układu odpornościowego i hormonalnego, które są zaangażowane w patogenezę trądziku. Jak zatem powinna wyglądać odpowiednia dieta na trądzik?

dieta na trądzik

Dieta na trądzik – co z niej wykluczyć?

Plemiona żyjące z dala od cywilizacji nie cierpiały na trądzik do czasu, gdy dotarły do nich nasze nawyki żywieniowe. To jeden z argumentów potwierdzających fakt, że na kondycję skóry, olbrzymi wpływ ma żywność wysoko przetworzona – najczęściej spożywana w pośpiechu i bez właściwej refleksji nad posiłkiem. Dlatego dieta na trądzik powinna eliminować produkty o długim terminie ważności, fast food, słodzone i gazowane napoje, słone przekąski czy potrawy smażone na dużej ilości tłuszczu. Zrezygnujmy także z mleka krowiego (można je zastąpić mlekami roślinnymi) i ograniczmy spożycie nabiału, który wpływa na gospodarkę hormonalną, powodując nadaktywność gruczołów łojowych i rozwój zaskórników. Nie zaleca się spożywania czerwonego mięsa. Zamiast masła stosujmy margarynę, oliwę z oliwek i olej z orzechów makadamia. Sól oraz ostre przyprawy zastąpmy świeżymi ziołami, białe pieczywo – pełnoziarnistym, a makarony pszenne – ich wersją gryczaną. Co do spożywania czekolady, zdania naukowców są podzielone. Kilka kostek w tygodniu jej gorzkiej odmiany nie powinna nikomu zaszkodzić. Pewne jest natomiast to, że dla osób z trądzikiem niewskazane są pokarmy o wysokim indeksie glikemicznym (np. bułki, chipsy, płatki kukurydziane). Powodują one gwałtowny wzrost wydzielania insuliny, co wzmaga produkcję androgenów, które pobudzają wytwarzanie sebum. Do listy złych nawyków należy dodać spożywanie alkoholu i stosowanie innych używek. Przyczyniają się one do rozwoju wolnych rodników, które mają niekorzystny wpływ na skórę.

Pokarmy korzystnie wpływające na skórę trądzikową

Eliminacja żywności wysoko przetworzonej powinna iść w parze ze wzbogaceniem diety o produkty świeże, wysokiej jakości, niepoddane obróbce termicznej i pozbawione substancji chemicznych. Podobnie żywność o wysokim indeksie glikemicznym, zastępujmy posiłkami, które nie powodują skoku insulinowego. Mogą one opierać się o surowe warzywa, jajka czy ryby. Ponadto dieta na trądzik powinna być nasycona pokarmami bogatymi w witaminy A, E i z grupy B oraz cynk i błonnik.

  • Witaminę A znajdziemy w pomidorach, marchwi, papryce, brokułach, szpinaku, różnych odmianach sałaty, brzoskwiniach czy melonach. Odpowiedzialna jest ona za redukcję nadmiaru sebum.
  • Witaminę E możemy sobie dostarczyć spożywając ziarna słonecznika, oliwę z oliwek, oleje roślinne, szpinak i awokado. Produkty te są również bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne dla właściwej regeneracji naskórka. Witamina E ma właściwości przeciwzapalne, a ponadto chroni cerę przed negatywnym oddziaływaniem promieniowania słonecznego, zanieczyszczeniami środowiska i wolnymi rodnikami.
  • Źródłem witamin z grupy B może być drób, ziemniaki, rośliny strączkowe, orzechy, jaja, drożdże, pełnoziarniste pieczywo, kiełki i soja. Spożywając je, przyczyniamy się do łagodzenia schorzeń skórnych.
  • Cynk odnajdziemy w roślinach strączkowych, kaszach, pieczywie żytnim, jajkach, drobiu, rybach i owocach morza. Ten cenny mikroelement ułatwia gojenie się ran, łagodzi stany zapalne skóry i tym samym wpływa leczniczo na trądzik.
  • Natomiast błonnik dostarczymy sobie spożywając brązowy ryż, pełnoziarniste pieczywo, otręby, groch, soczewicę, kasze, szpinak, czosnek, awokado, groch, jabłka, gruszki czy żurawinę. Odpowiedzialny jest on za oczyszczanie naszego organizmu z toksyn, przez co zapobiega zmianom trądzikowym.

„Jesteśmy tym, co jemy”. Dlatego stan naszej cery stanowi w dużym stopniu odzwierciedlenie codziennego jadłospisu. Zbilansowana dieta na trądzik poprawi nie tylko kondycję naszej skóry, wyeliminuje wypryski, ale także zapewni nam dobre samopoczucie.

Przeczytaj też:  

Tabletki na trądzik –  TOP 6 najskuteczniejszych preparatów

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Znajdź specjalistę

Znajdź dermatologa na skróty

Dermatolog to lekarz specjalista, który zajmuję się w leczeniem skóry, włosów oraz paznokci. Dermatologia to dziedzina medycyny, którą możemy podzielić na dermatologię leczniczą oraz estetyczną. Dermatologia lecznicza, jak sama nazwa wskazuje, skupia się na leczeniu chorób skóry takich jak afta, łuszczyca, czerniak, łysienie, trądzik różowaty, i wiele innych. 

Dermatologia estetyczna skupia się na poprawie kondycji skóry i spowolnieniu procesów starzenia. W dermatologii estetycznej stosuje się preparaty i zabiegi na usuwanie zmarszczek, usuwanie znamion, itp. Często leczenie chorób skóry, takich jak trądzik pospolity, wymaga też wykonania zabiegów estetycznych w celu usunięcia blizn potrądzikowych lub przebarwień skóry. 

Dermatolog specjalizujący się w leczeniu chorób skóry może jednocześnie być specjalistą dermatologii estetycznej lub szeroko pojętej medycyny estetycznej.  Dermatochirurgia zajmuje się usuwaniem chirurgicznym lub laserowym zmian skórnych takich jak różne rodzaje znamion – naskórkowe i melanocytowe, naczyniowe, łojowe i potowe -włókniaki, kurzajki, kaszaki, i inne.