Dieta

Dieta na trądzik różowaty

Redakcja Dermatolog.pl, 2 kwietnia 2015

Dieta na trądzik różowaty

W przypadku trądziku różowatego, niezwykle ważną rolę przy wspomaganiu leczenia odgrywa odpowiednia dieta. Dieta na trądzik różowaty może nie tylko poprawić efekty kuracji lekami i skrócić jej długość, ale także stosuje się ją profilaktycznie, zwłaszcza u osób u których w rodzinie występuje ta choroba. Nieodpowiednie odżywanie może sprzyjać pojawieniu się trądziku różowatego, nasileniu się jego objawów. Warto zawsze mieć na uwadze, że kondycja skóry i jej ogólny wygląd są odzwierciedleniem stosowanej diety.

dieta na trądzik różowaty

Produkty niewskazane przy trądziku różowatym

Przy trądziku różowatym niezmiernie istotne jest unikanie niżej wymienionych produktów spożywczych i sposobu odżywiania – wpływają one na nasilenie objawów trądziku.

  • spożywanie alkoholu (alkohol podrażnia przewód pokarmowy oraz bezpośrednio po wypiciu podwyższa ciśnienie, przez co wpływa na rozszerzenie naczyń krwionośnych, prowadząc do nasilenia się objawów trądziku różowatego, zwłaszcza rumienia)
  • nadmierne spożywanie kofeiny lub teiny (głównym źródłem teiny jest czarna herbata; czerwona i zielona również ją zawierają, ale w bardzo małych ilościach)
  • spożywanie zbyt gorącej żywności oraz picie zbyt gorących napojów (zbyt wysoka temperatura podrażnia układ pokarmowy)
  • pikantna, mocno przyprawiona żywność (zabronione są ostre przyprawy typu chili, pieprz, curry oraz sosy: winegret, sojowy)
  • czekolada oraz kakao
  • egzotyczne, nowe potrawy (potrawy których nie jada się na co dzień i organizm nie jest przyzwyczajony do ich trawienia)

Dieta na trądzik różowaty – niezbędne składniki

Witamina A: znajduje się głównie w

  • produktach pochodzenia roślinnego: papryka, marchewka, dynia, brokuły, szpinak, pomidory
  • produktach pochodzenia zwierzęcego: jajka, sery dojrzewające, pełne mleko i jego przetwory, masło, margaryna, wątróbka wieprzowa, tłuste ryby − głównie łosoś i makrela, a także tran 

Witaminy z grupy B: B2, B6, B12:

  • główne źródła witaminy B2 (ryboflawiny): mięso, np. wątróbka, dziczyzna, jaja, nabiał (głównie sery twarogowe oraz sery żółte), kasza jaglana, tłuste ryby (łosoś, makrela oraz pstrąg), małże, grzyby, szpinak, seler naciowy, natka pietruszki, fasola, groch, soja, pełnoziarniste pieczywo oraz migdały
  • główne źródło witaminy B6 (pirydoksyny): drożdże piwowarskie, nasiona roślin strączkowych, orzechy włoskie oraz laskowe, kiełki pszenicy, otręby pszenne, ryż brązowy, kasza gryczana, mięso wieprzowe, jaja oraz mleko
  • główne źródła witaminy B12 (kobalaminy): drożdże, mleko i jego przetwory, jaja, sery dojrzewające czyli żółte, mięso (wołowina, wieprzowina, baranina, królik), ryby (szczupak, makrela, łosoś, śledź, pstrąg, mintaj, dorsz, flądra, morszczuk), wędliny, wątroby, nerki, królik, drób, skorupiaki, kiszona kapusta oraz kiszone ogórki

Witamina C (kwas askorbinowy): jej głównym źródłem są świeże owoce i warzywa takie jak: dzika różna, rokitnik, owoce jagodowe np. czarna porzeczka, natka pietruszki, czerwona papryka, warzywa kapustne, ziemniaki, truskawki, maliny, owoce cytrusowe oraz owoce południowe.

Witamina E: występuje w dużych ilościach w olejach (oliwa z oliwek, olej lniany, olej z wiesiołka oraz olej z ogórecznika, olej z kiełków pszenicy), w nasionach sezamu oraz słonecznika, orzechach, pełnych ziarnach zbóż, a także w warzywach liściastcyh koloru zielonego czyli w szpinaku, kapuście oraz w sałacie.

Witamina PP (niacyna): najwięcej jej znajdziemy w mięsie, drobiu, wątrobie, rybach, ziarnach zbóż, orzechach oraz drożdżach.

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3: ich głównym źródłem są tłuste ryby morskie np. łosoś, dorsz, morszczuk, oliwka z oliwek, orzechy włoskie i laskowe oraz słonecznik.

Warto pamiętać o tym, żeby niedobory witamin i innych składników niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu uzupełniać jak najbardziej naturalnymi produktami. Suplementacja preparatami z apteki to dodatkowe wspomaganie prawidłowej diety.

 

Przeczytaj też:

Trądzik różowaty – leczenie

 

 

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Znajdź specjalistę