Nowe

Witamina D – słońce vs. suplementy

Redakcja Dermatolog.pl, 12 lipca 2017

Witamina D – rola dla organizmu, uzupełnianie niedoborów

Witamina D oraz jej aktywne metabolity odgrywają ogromną rolę w utrzymaniu homeostazy organizmu, czyli zdolności do stałego, prawidłowego funkcjonowania pomimo zmiennych warunków środowiska. Regulują one gospodarkę wapniowo-fosforanową, pobudzają układ odpornościowy, przyspieszają regenerację uszkodzonych tkanek. Udowodniono także pozytywny wpływ witaminy D na przebieg wielu chorób dermatologicznych oraz zaburzeń neuropsychiatrycznych.

witamina D

Witamina D zaliczania jest do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jednak eksperci coraz częściej podkreślą hormonalny charakter jej działania. W osoczu krwi witamina D występuje w dwóch postaciach- cholekalcyferolu oraz ergokalcyferolu

Cholekalcyferol (witamina D3) - powstaje w skórze pod wpływem promieni UV w trakcie opalania

Ergokalcyferol (witamina D2) – pochodzi ze składników pokarmowych i pokrywa zaledwie 3-5% dziennego zapotrzebowania.

 

Witamina D – synteza

Witamina D wytwarzana jest w trzech etapach. Z zawartego w komórkach skóry cholesterolu, pod wpływem promieni słonecznych, powstaje cholekalcyferol, który następnie transportowany jest do wątroby i tam przekształcany w 25-hydroksycholekalcyferol. Ostateczna, aktywna forma witaminy D tzw. kalcytriol powstaje w nerkach dzięki obecności hydroksylaz – specyficznych enzymów pobudzanych spadkiem stężenia wapnia we krwi. Kalcytriol dociera następnie do tkanek budujących docelowe narządy, gdzie wiąże się ze swoistym receptorem położnym wewnątrz komórek.

 

Rola witaminy D

W populacjach zamieszkujących obszary o umiarkowanym nasłonecznieniu w ciągu roku coraz częściej obserwuje się znaczny niedobór witaminy D3.

Skutki niedoboru witaminy D3 to zmniejszone wchłanianie wapnia i fosforu w jelitach, upośledzenie pracy wielu narządów, zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia nowotworów, chorób autoimmunologicznych, chorób układu krążenia czy depresji.

Kalcytriol reguluje proliferację komórek oraz wykazuje właściwości immunomodulujące, w tym nasila ekspresję białek chroniących skórę przed infekcjami. Niedobór witaminy D skutkuje także zaburzeniem barierowej funkcji skóry, przyczyniając się do rozwoju atopowego zapalenia skóry. Ponadto wykazano, że przewlekłym dermatozom autoimmunologicznym, takim jak łuszczyca, bielactwo nabyte czy pęcherzyca niemal zawsze towarzyszy krytycznie niskie stężenie witaminy D w surowicy. Również cery trądzikowe pozytywnie reagują na suplementację cholekalcyferolu. Dzieje się tak dzięki obecności receptorów dla witaminy D3 w komórkach gruczołów łojowych oraz dzięki wytwarzaniu miejscowej odpowiedzi przeciwzapalnej przeciwko bakteriom Propionibacterium acnes, wywołujących trądzik młodzieńczy..

 

Opalanie czy doustna suplementacja witaminy D

Witamina D prosto od słońca

Najbardziej naturalnym sposobem zapobiegania niedoborom witaminy D jest regularna ekspozycja skóry na promienie słoneczne. Wystarczy 20-30 minut dziennie w godzinach najintensywniejszego nasłonecznienia (czyli między 11.00 a 13.00). W Polsce jednak, ze względu na warunki atmosferyczne oraz tryb życia taka profilaktyka jest utrudniona. Również stosowanie filtrów przeciwsłonecznych chroniących przed czerniakiem oraz makijażu (podkładu, pudru) uniemożliwia dotarcie promieni UV do warstw skóry odpowiedzialnych na syntezę witaminy d3. Dowiedziono, że kosmetyki zawierające SPF 8 obniżają zdolność skóry do produkcji witaminy D nawet o 95%.

Suplementacja witaminy D

Najnowsze wytyczne proponują zatem doustną suplementację witaminy D wśród dzieci i dorosłych, u których jej stężenie w surowicy wynosi <20ng/ml. Optymalną dawką jest 1000 jednostek (IU) dziennie przyjmowanych od października do kwietnia. W praktyce natomiast często stosuje się dawkę 2000 IU przez cały rok.

Witamina Dwitamina d Witamina D 2000 forteWitamina D 2000 Forte Witamina D dla dzieci żelki (< 3 lat)Witamina D dla dzieci Witamina D dla niemowląt i dzieciWitamina d dla niemowląt
Więcej >> Więcej >> Więcej >> Więcej >>

 

Witamina D w diecie

Pokarmowe źródła witaminy D posiadają mniejsze znaczenie w wyrównywaniu jej deficytu, jednak zaleca się włączenie do diety jaj, tłustych ryb (łosoś, węgorz, makrela) oraz produktów mlecznych.

 

Witamina D stosowana miejscowo

Witamina D występuje w preparatach wyszczuplających, zapobiegających łysieniu oraz przeciwtrądzikowych. Poprawiają one gęstość skóry oraz jej zdolności regeneracyjne. Takalcitol oraz kalcipotriol, syntetyczne pochodne witaminy D3 są natomiast opcją terapeutyczną miejscowego leczenia bielactwa nabytego oraz łuszczycy. Zastosowanie zawierających je maści lub płynów bezpośrednio na ogniska chorobowe daje obiecujące rezultaty szczególnie wśród młodych pacjentów.

 

Właściwości witaminy D są istotne dla różnych dziedzin medycyny. Jej pozytywny wpływ na układ kostny znany jest od dawna, natomiast najnowsze badania podkreślą jej rolę w patogenezie wielu innych chorób. Ze względu na rakotwórcze właściwości promieniowania UV zalecana jest farmakologiczna suplementacja witaminy D 3 zarówno wśród dzieci jak i dorosłych.

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Znajdź specjalistę