Zdrowa i piękna skóra

Zdrowe menu przyjazne dla skóry

Redakcja Dermatolog.pl, 26 listopada 2014

Zdrowe menu przyjazne dla skóry

Skóra twarzy wymaga szczególnej pielęgnacji. Warto ją odżywiać nie tylko od zewnątrz, stosując kremy, maseczki czy wykonując zabiegi kosmetyczne, ale także od wewnątrz – poprzez odpowiednie zdrowe menu.

Zdrowe menu

Jakich produktów nie może zabraknąć w naszym zdrowym menu, jeśli zależy nam na zdrowym i promiennym wyglądzie?

Po pierwsze przeciwutleniacze

W naszym zdrowym menu nie może zabraknąć przeciwutleniaczy to związki odpowiedzialne za osłabianie działania wolnych rodników – cząsteczek występujących w naszym organizmie, które posiadają jeden elektron w nadmiarze lub też takich, którym tego elektronu brakuje. Ich oddziaływanie nastawione jest na poszukiwanie związków, którym mogą „oddać” swój nadprogramowy elektron lub też „odebrać” ten brakujący. W efekcie tego wolne rodniki niszczą kod genetyczny błon komórkowych.

Nasz organizm jest w stanie samodzielnie ochronić się przed działaniem wolnych rodników, lecz wraz z wiekiem ta naturalna obrona działa coraz słabiej. Przyczynia się do tego także stres, przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach czy używanie tytoniu. Dlatego warto dostarczać sobie przeciwutleniaczy zarówno w kosmetykach, jak też produktach żywnościowych, które są w nie szczególnie bogate. Znajdziemy je między innymi w pomidorach, papryce, fasoli, karczochach, kakao, zielonej herbacie, orzechach, żurawinie, aronii, a także przyprawach – np. cynamonie, rozmarynie lub oregano.

Jako ciekawostkę warto wiedzieć, że mrożona czy przetworzona żywność nie traci przeciwutleniaczy. Można je sobie zatem dostarczać pijąc sok z aronii czy przygotowując gotowe mieszanki warzywne.

Ryby morskie to podstawa

Ryby morskie stanowią doskonałe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Są one bardzo ważnym składnikiem błon komórkowych, a co więcej pomagają w regeneracji skóry. Za ich sprawą jest ona znacznie bardziej odporna na szkodliwe czynniki zewnętrzne, takie jak choćby promieniowanie UV.

Kwasy omega-3 posiadają również silne właściwości przeciwzapalne i redukują obrzęki, podrażnienia oraz zaczerwienienia. O wzbogacenie swojego jadłospisu w ryby morskie zadbać powinny w szczególności osoby o skórze suchej i ze skłonnościami do alergii. W ich diecie powinny znaleźć się takie ryby, jak makrela, łosoś, śledź, sardynka czy sardela. Kwasy omega-3 możemy też znaleźć w żółtkach jaj, orzechach włoskich oraz olejach roślinnych, takich jak lniany, sojowy czy rzepakowy.

Witaminowa bomba 

Zdrowe menu musi posiadać cały szereg witamin:

  • witaminy A – gdyż przyspiesza ona proces wymiany komórek oraz sprawia, że nasza skóra jest jędrna i gładka,
  • witaminy B – która poprawia ukrwienie ziemistej, szarej cery i dobrze radzi sobie z łojotokiem,
  • witaminy C – szczególnie zalecanej dla osób z pękającymi naczynkami i trądzikiem,
  • witaminy E – która poprawia jędrność cery
  • witaminy K – która niweluje cienie pod oczami. Bogate są w nie przede wszystkim warzywa i owoce, takie jak papryka, kiełki, batat, brokuł, marchew, jarmuż, awokado, morela oraz owoce cytrusowe.

Odżywianie w wersji mikro i makro

Pozytywny wpływ na wygląd naszej skóry mają także mikro- i makroelementy. Wśród nich znajduje się m.in.

  • cynk – który skutecznie zwalcza trądzik i pomaga w gojeniu ran,
  • potas – znany z tego, że zapobiega wypryskom i przesuszaniu się skóry,
  • wapń – nadający cerze miękkości,
  • selen – zapewniający jej elastyczność,
  • krzem – który przeciwdziała pękaniu naczynek i ma dobroczynny wpływ na skórę suchą, szorstką czy łuszczącą się.

Cały wachlarz mikro- i makroelementów znajdziemy na przykład w pestkach dyni, awokado, wątróbce, jajkach, ostrygach czy innych owocach morza.

Czerwone światło

Jeżeli zależy nam na zdrowej cerze niektóre produkty warto spożywać w dużych ilościach, a o niektórych lepiej zapomnieć. Przede wszystkim warto zrezygnować z cukru. Powoduje on stany zapalne oraz wahania insuliny, które przyczyniają się do powstawania trądziku i rozregulowania gospodarki hormonalnej. Dodatkowo wysoki poziom glukozy we krwi powoduje nasilenie procesu glikacji, podczas którego ulegają niszczeniu struktury białek, które budują włókna kolagenowe.

Z naszej diety wyeliminować również powinniśmy alkohol, który ma działanie odwadniające. Najbardziej destrukcyjnie wpływają na nas trunki z dużą ilością cukru. Sięgajmy zatem po nie ze szczególnym umiarem.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Znajdź dermatologa na skróty

Dermatolog to lekarz specjalista, który zajmuję się w leczeniem skóry, włosów oraz paznokci. Dermatologia to dziedzina medycyny, którą możemy podzielić na dermatologię leczniczą oraz estetyczną. Dermatologia lecznicza, jak sama nazwa wskazuje, skupia się na leczeniu chorób skóry takich jak afta, łuszczyca, czerniak, łysienie, trądzik różowaty, i wiele innych. 

Dermatologia estetyczna skupia się na poprawie kondycji skóry i spowolnieniu procesów starzenia. W dermatologii estetycznej stosuje się preparaty i zabiegi na usuwanie zmarszczek, usuwanie znamion, itp. Często leczenie chorób skóry, takich jak trądzik pospolity, wymaga też wykonania zabiegów estetycznych w celu usunięcia blizn potrądzikowych lub przebarwień skóry. 

Dermatolog specjalizujący się w leczeniu chorób skóry może jednocześnie być specjalistą dermatologii estetycznej lub szeroko pojętej medycyny estetycznej.  Dermatochirurgia zajmuje się usuwaniem chirurgicznym lub laserowym zmian skórnych takich jak różne rodzaje znamion – naskórkowe i melanocytowe, naczyniowe, łojowe i potowe -włókniaki, kurzajki, kaszaki, i inne.