Zdrowe menu przyjazne dla skóry

Zdrowe menu przyjazne dla skóry Skóra twarzy wymaga szczególnej pielęgnacji. Warto ją odżywiać nie tylko od zewnątrz, stosując kremy, maseczki […]

zdrowe menu

Zdrowe menu przyjazne dla skóry

Skóra twarzy wymaga szczególnej pielęgnacji. Warto ją odżywiać nie tylko od zewnątrz, stosując kremy, maseczki czy wykonując zabiegi kosmetyczne, ale także od wewnątrz – poprzez odpowiednie zdrowe menu.

Zdrowe menu

Jakich produktów nie może zabraknąć w naszym zdrowym menu, jeśli zależy nam na zdrowym i promiennym wyglądzie?

Po pierwsze przeciwutleniacze

W naszym zdrowym menu nie może zabraknąć przeciwutleniaczy to związki odpowiedzialne za osłabianie działania wolnych rodników – cząsteczek występujących w naszym organizmie, które posiadają jeden elektron w nadmiarze lub też takich, którym tego elektronu brakuje. Ich oddziaływanie nastawione jest na poszukiwanie związków, którym mogą „oddać” swój nadprogramowy elektron lub też „odebrać” ten brakujący. W efekcie tego wolne rodniki niszczą kod genetyczny błon komórkowych.

Nasz organizm jest w stanie samodzielnie ochronić się przed działaniem wolnych rodników, lecz wraz z wiekiem ta naturalna obrona działa coraz słabiej. Przyczynia się do tego także stres, przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach czy używanie tytoniu. Dlatego warto dostarczać sobie przeciwutleniaczy zarówno w kosmetykach, jak też produktach żywnościowych, które są w nie szczególnie bogate. Znajdziemy je między innymi w pomidorach, papryce, fasoli, karczochach, kakao, zielonej herbacie, orzechach, żurawinie, aronii, a także przyprawach – np. cynamonie, rozmarynie lub oregano.

Jako ciekawostkę warto wiedzieć, że mrożona czy przetworzona żywność nie traci przeciwutleniaczy. Można je sobie zatem dostarczać pijąc sok z aronii czy przygotowując gotowe mieszanki warzywne.

Ryby morskie to podstawa

Ryby morskie stanowią doskonałe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Są one bardzo ważnym składnikiem błon komórkowych, a co więcej pomagają w regeneracji skóry. Za ich sprawą jest ona znacznie bardziej odporna na szkodliwe czynniki zewnętrzne, takie jak choćby promieniowanie UV.

Kwasy omega-3 posiadają również silne właściwości przeciwzapalne i redukują obrzęki, podrażnienia oraz zaczerwienienia. O wzbogacenie swojego jadłospisu w ryby morskie zadbać powinny w szczególności osoby o skórze suchej i ze skłonnościami do alergii. W ich diecie powinny znaleźć się takie ryby, jak makrela, łosoś, śledź, sardynka czy sardela. Kwasy omega-3 możemy też znaleźć w żółtkach jaj, orzechach włoskich oraz olejach roślinnych, takich jak lniany, sojowy czy rzepakowy.

Witaminowa bomba 

Zdrowe menu musi posiadać cały szereg witamin:

  • witaminy A – gdyż przyspiesza ona proces wymiany komórek oraz sprawia, że nasza skóra jest jędrna i gładka,
  • witaminy B – która poprawia ukrwienie ziemistej, szarej cery i dobrze radzi sobie z łojotokiem,
  • witaminy C – szczególnie zalecanej dla osób z pękającymi naczynkami i trądzikiem,
  • witaminy E – która poprawia jędrność cery
  • witaminy K – która niweluje cienie pod oczami. Bogate są w nie przede wszystkim warzywa i owoce, takie jak papryka, kiełki, batat, brokuł, marchew, jarmuż, awokado, morela oraz owoce cytrusowe.

Odżywianie w wersji mikro i makro

Pozytywny wpływ na wygląd naszej skóry mają także mikro- i makroelementy. Wśród nich znajduje się m.in.

  • cynk – który skutecznie zwalcza trądzik i pomaga w gojeniu ran,
  • potas – znany z tego, że zapobiega wypryskom i przesuszaniu się skóry,
  • wapń – nadający cerze miękkości,
  • selen – zapewniający jej elastyczność,
  • krzem – który przeciwdziała pękaniu naczynek i ma dobroczynny wpływ na skórę suchą, szorstką czy łuszczącą się.

Cały wachlarz mikro- i makroelementów znajdziemy na przykład w pestkach dyni, awokado, wątróbce, jajkach, ostrygach czy innych owocach morza.

Czerwone światło

Jeżeli zależy nam na zdrowej cerze niektóre produkty warto spożywać w dużych ilościach, a o niektórych lepiej zapomnieć. Przede wszystkim warto zrezygnować z cukru. Powoduje on stany zapalne oraz wahania insuliny, które przyczyniają się do powstawania trądziku i rozregulowania gospodarki hormonalnej. Dodatkowo wysoki poziom glukozy we krwi powoduje nasilenie procesu glikacji, podczas którego ulegają niszczeniu struktury białek, które budują włókna kolagenowe.

Z naszej diety wyeliminować również powinniśmy alkohol, który ma działanie odwadniające. Najbardziej destrukcyjnie wpływają na nas trunki z dużą ilością cukru. Sięgajmy zatem po nie ze szczególnym umiarem.

logo